lørdag den 24. marts 2012

Køkkenhave ala storebror

Med vores hus kom en have og med haven kom en lille bitte køkkenhave.

Jeg har ikke forstand på haver eller køkkenhaver, men heldigvis kom min storebror mig til undsætning. Han kunne have været bonderøven og lidt til.

Så derfor dukkede han op den anden dag, for at hjælpe mig i gang med at grave i min lillebitte køkkenhave. Bagefter sagde han: Husk at skrive ned, hvad vi laver og hvornår, for så kan du næste år, læse dig frem til hvad du skal. Kloge ord. Så nu skriver jeg det her!

Først tog han kompost fra det nederste af vores kompostbeholder og spredte ud i køkkenhaven. Det giver ekstra næring til jorden og til mine fremtidige køkkenhave planter. Så startede han med at vise mig, hvordan jeg skulle vende jorden med min nyindkøbte spade.

Et spadestik ned, vend og bank med spaden på jorden (for at løsne kæmpe klumper).

Da det var gjort, systematisk og lige, i et stykke, skulle jorden kultiveres (fjerner endnu flere jordklumper) og til sidst rives, så det bliver endnu mere lige, fint og jævnt.

Herefter såede vi en række ærter, radiser, feltsalat, radiser og spinat. Der var ca. 30 cm mellem rækkerne.

En række laves ved at sætte to pinde i hver sin ende af bedet, og lave en ca. 2 cm dyb rande fra den ene pind til den anden. De laves så lige som muligt (min storebrors blev mere lige end mine...). Frøene kommes i med passende afstand, randen dækkes til og man trykker jorden lidt ned og de vandes.

Det er så meningen, at om 2-3 uger skal jeg så nogle nye rækker i et nygravet stykke køkkenhave. Når de første rækker kan høstes, skal jeg så så nyt der. Det er bare så smart og en god undskyldning for at komme ud i haven.

Det skal man jo lige vænne sig til efter 10 år i lejlighed!

Desværre har jeg nu set at en fræk kat har vadet rundt i min køkkenhave!!! Slemme kat!!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar